Afvalupdate juni

Afvalupdate juni

30-06-2020 Uit Door Laura Schoenmakers
Leestijd: 3 minuten

Op de valreep knal ik er nog even een afvalupdate in, voordat we aan de zomerse maand juli beginnen. De laatste update stamt van mei, dus het is weer hoog tijd om jullie op de hoogte te houden van mijn vorderingen.

De aanleiding

Eind januari besloot ik dus om af te vallen. Ik woog toen tussen de 88 en 89 kilo. Veel te veel voor mijn lengte van 1 meter 65. Meer sporten had in een maand tijd nauwelijks effect. Lees: niks. Daardoor was ik zwaar gefrustreerd, zoals je kunt lezen in mijn post Het schiet niet op! In de afvalupdate van mei vertel ik dat ik sinds de start in februari 6 kilo kwijt ben. Hoera! 🥳

Eten

Wie wil afvallen merkt dat zo’n 80% van het gewichtsverlies komt door een aangepast voedingspatroon. Dat is bij mij al niet anders. Sinds maart eet ik veel minder tarweproducten als brood en pasta. Ik heb de hoeveelheid rijst verminderd en eet veel meer dan de ‘aanbevolen’ 200 gram groente per dag.

Voor mijn verjaardag kreeg ik het boek Alles Draait om Je Hormonen, van Rineke Dijkinga. Ik weet nog niet zeker of ik in haar filosofie geloof, maar de overwegend plantaardige recepten zijn zeer smakelijk. Mijn favoriet van de laatste weken is de mango-avocado-paprika-salsa. Ik plan hem regelmatig als lunch.

Extra effect: mijn maag wordt kleiner. Ik merk dat ik steeds minder behoefte heb aan grote porties eten. Snoepen, een reep chocolade of een rol koekjes, heb ik sinds februari niet meer gedaan. Af en toe eet ik een dropje mee met Kris, maar dat mag geen naam hebben.

Bewegen

In mijn afvalupdate van mei schreef ik dat ik drie keer per week krachttraining doe. Dat doe ik nog steeds. Met dumbells van twee kilo. Ik heb dit trainingsschema aangevuld met twee keer per week hardlopen. Op dit moment loop ik zo’n vier kilometer in een half uur. Niet slecht. Mijn doel is vijf kilometer.

Vorige week kwamen deze beauties binnen: nieuwe wandelschoenen. Naast hardlopen wil ik namelijk gaan wandelen, bijvoorbeeld twee of drie keer per week een extra uur. Ook pak ik vaker de fiets voor een rondje door het schone Twentse landschap. Afgelopen weekend zijn Kris en ik drie uur onderweg geweest, voor een route van 30 kilometer. Lekker buiten, heerlijk fietsen. Gelukkig is het zomer. 😉

Pluspunt van meer bewegen is dat ik energieker word. Was stilzitten altijd al moeilijk voor me, het lijkt nu helemaal onmogelijk te worden. Het liefst wil ik rond blijven lopen, ook als ik aan het schrijven ben. Het is dus een extra uitdaging om de energie goed te verdelen.

De weegschaal

Mijn grote vriend en grootste vijand, daar issie weer. De weegschaal en ik hebben echt een haat-liefde-verhouding. Geen idee trouwens of hij dat ook zo ervaart…

Maar goed, de cijfers. Op 11 mei toonde de weegschaal me 82,7; vandaag werd ik blij gemaakt met een prachtige 79,2. In zeven weken tijd verloor ik dus 3,5 kilo. Wauw! Gerekend vanaf januari dit jaar ben ik 9,3 kilo lichter.

Qua omtrek verloor ik ongeveer twee centimeter en mijn vetpercentage is met twee à drie procent afgenomen. Broeken zakken af; die riem van 15 euro is zijn investering meer dan waard. Inmiddels zit ik alweer bijna op mijn volgende beloningsmoment: 78 kilo. Het liefst doe ik mezelf dan een nieuw paar Dr. Martens cadeau. Mijn oude zitten vol gaten. Niet handig als het regent.

Het cadeau

Over mijn beloning voor mijn vorige gewichtsmijlpaal heb ik heel lang nagedacht. En uiteindelijk dit boek gekocht. Heb er nog niet in kunnen lezen, wellicht tijdens de vakantie binnenkort. Ben heel benieuwd.

Hoe verder?

Volhouden! Iets anders wil ik er niet over kwijt. 🙂 Tot de volgende update!

Foto bovenaan dit artikel door i yunmai via Unsplash

Laura Schoenmakers