Afvalupdate mei

Afvalupdate mei

11-05-2020 Uit Door Laura Schoenmakers

De laatste update over mijn plan om af te vallen dateert van 27 februari. Dat is zo’n tien weken geleden. Ik was duidelijk gefrustreerd toen ik het schreef, want het schoot in mijn ogen totaal niet op. Door de hele coronacrisis heeft mijn afvalplan ook een iets andere vorm gekregen dan ik aanvankelijk dacht. Ondanks het vele thuisblijven heeft mijn nieuwe trainingsschema zoden aan de dijk gezet. Ik vertel je hieronder hoe en wat.

 

Eind januari besloot ik dus om af te vallen. Ik woog toen tussen de 88 en 89 kilo. Veel te veel voor mijn lengte van 1 meter 65. Meer sporten had in een maand tijd nauwelijks effect. Lees: niks. Daardoor was ik zwaar gefrustreerd, zoals je kunt lezen in mijn post Het schiet niet op!

Stap 1: Eiwitrijk eten

In die post besloot ik om een eiwitrijk dieet te volgen. Ik had inderdaad een boek gescoord bij de bibliotheek over eiwitrijke diëten. Een boek dat nu nog altijd op mijn kast ligt. Ik heb – op de ene keer na dat ik een boek was kwijtgeraakt – biebboeken nog nooit zo lang in huis gehad. De basis van het boek was interessant, de recepten vond ik niet zo.

Manlief en ik gebruiken vaak de Albert Heijn-app voor recepten. Gelukkig kun je daar ook zien hoe veel koolhydraten, suikers, vetten en eiwitten een recept heeft. In het begin is het even zoeken en uitproberen, maar op een gegeven moment krijg je er handigheid in. Zo eten we veel stoofpotjes en soepen met stapels groente en vaak kipdijfilet. Wij kopen sowieso vaker kipdijfilet in plaats van gewone kipfilet. Veel lekkerder, sappiger en ook nog een stuk goedkoper.

Naast soep eet ik vaak salades als lunch. Ik koop genoeg ingrediënten om twee porties te maken. Zo kan ik er twee opeenvolgende dagen van eten. De afgelopen weken at ik onder andere een superlekkere salade met gerookte kip, tuinboontjes en gegrilde aubergine. Als basis gebruikte ik dit recept voor de &Suus ‘buik-weg’-salade. Omdat de aubergine in de aanbieding was, voegde ik die nog toe. De dressing maakte ik van balsamico en extra vierge olijfolie.

Lunchsalade met gegrilde aubergine en gerookte kip
Lekker lunchen met een salade met gegrilde aubergine en gerookte kip, smullen!

Afgelopen tijd probeerde ik veel verschillende salades uit, waaronder deze drie absolute smulsalades.

Het eiwitrijk eten en goed letten op de hoeveelheid koolhydraten gaat me dus vrij goed af. En dat merk ik aan alles.

Stap 2: krachttraining

Net als de rest van Nederland was ik de afgelopen twee maanden vooral veel thuis. Nadeel was dat de sportschool ook gesloten was. Dat betekende dus minder gelegenheid om cardiotraining in te plannen. Voordeel van deze thuisisolatie was dat ik genoeg tijd had om mijn krachttraining na jaren weer op peil te brengen.

Ik begon met een schema met oefeningen voor mijn target area’s. Dat zijn triceps, borst, buik en rug. Ik begin met squats en eindig met de plank. De hele routine werk ik in een uurtje af.

Al snel merkte ik dat mijn broeken een stuk losser zaten. Er gebeurde dus zeker wel wat! Ik hield mezelf tegen om al te vaak op de weegschaal te gaan staan. Dat zou toch alleen maar teleurstelling opleveren.

Stap 3: op de weegschaal

Natuurlijk moest ik er toch aan geloven. De laatste keer dat ik op de weegschaal stond, woog ik 82,7 kilo. Dat is een verschil van 5,8 kilo met 88,5! Wat ben ik ontzettend trots op mezelf. 🙂

Houd ik dit gewicht de komende weken vast, dan mag ik mezelf een cadeautje geven. Op mijn beloningsschema staat een film of boek. Eens even goed nadenken wat het gaat worden.

Stap 4: voorzichtig wat cardio doen

Na de aankondiging van het kabinet vorige week dat de sportscholen pas in september weer open gaan, besloot ik toch wat cardio aan mijn trainingsschema toe te voegen.

Omdat mijn enkels, knieën en heupen nogal pijnlijk worden van lang lopen en staan ben ik daar altijd erg voorzichtig mee. De crosstrainer op de sportschool is ideaal omdat je daarbij niet je eigen gewicht hoeft te dragen en in een ellips beweegt. Daar kan ik dus flink wat energie mee kwijt, zonder pijn. Pijnloos sporten is dus het belangrijkste.

Afgelopen donderdag ben ik gaan hardlopen. Voor het eerst sinds 2012. Het was een rondje met heel veel wandelen tussendoor, maar ik heb het wel afgemaakt. Een soort lichte intervaltraining. En het was me een partijtje lekker! De eerste stapjes zijn dus gezet.

Hoe verder?

Nu ik ongeveer 6 kilo kwijt ben, weet ik dat het moeilijker gaat worden. Het eerste beetje is altijd makkelijker dan de kilo’s die daarna komen. Volhouden dus. Maar ook mezelf wat lekkers gunnen af en toe (een tompouce op de verjaardag van manlief bijvoorbeeld). Ook wil ik regelmatig een rondje hardlopen om mijn energie kwijt te kunnen. Daarnaast blijf ik natuurlijk het eiwitrijke dieet volgen.

Tot de volgende afvalupdate!

Foto bovenaan dit artikel door i yunmai via Unsplash

Laura Schoenmakers