Categorieën
Boeken Recensent

Boek: Letting go of the words

[dropcap]L[/dropcap]etting Go of the Words is geschreven door Ginny Redish. Dat ze het geschreven heeft is fantastisch. En dat ik het uiteindeljk heb gelezen is ook fantastisch. Dat niet meer mensen dit boek gelezen hebben is iets minder fantastisch. Hopelijk kan ik je met mijn review overtuigen om het boek te lezen.

Waarom dit boek?

Dit boek stond al lange tijd op mijn to-read list. Ik was er alleen nog niet aan toegekomen. Iets met prioriteiten stellen. Toen ik besloot om de content van mijn bedrijfswebsite te gaan optimaliseren kwam dit boek weer bovendrijven. Niet letterlijk natuurlijk. Dat zou raar zijn.

[pullquote align=right] Het boek staat vol met nuttige tips, do’s, don’ts, voorbeelden en cases. De do’s en don’ts zijn gebaseerd op usability inzichten, dus ervaringen van echte gebruikers!
[/pullquote]

Ik wilde dit boek zo graag lezen dat ik het zelfs bij een duurdere leverancier heb besteld zodat ik het de dag erna in huis had. En dan heb je het flink te pakken, geloof me.

De ondertitel gaf de doorslag: “Writing Web Content that Works”. Als user experience specialist wil ik het liefste dat mensen met mijn websites en content om kunnen gaan. Dat ze het begrijpen. Dat ze weten wat ze moeten doen. Daarom kocht ik dit boek. Want er zijn stapels boeken geschreven die over dit thema gaan. En deze sprak mij het meest aan.

Wat staat er in dit boek?

Letting Go of the Words gaat over het creëren van bruikbare, goede content voor webistes, mobiele apps, sociale media en andere interacties. Het thema van het boek is content = conversatie. Dit komt in alle hoofdstukken terug.

Daarnaast staat het boek vol met nuttige tips, do’s, don’ts, voorbeelden en cases. De do’s en don’ts zijn gebaseerd op usability inzichten, dus ervaringen van echte gebruikers! Om deze reden zijn de do’s en don’ts extra nuttig.

Analyses van webpagina’s helpen je om inzicht te krijgen in hoe je zelf content precies kunt creëren. Met smiley’s wordt aangegeven wat goed is aan een pagina en wat niet.

[pullquote align=left] Mensen komen niet naar je site om gewoon een beetje rond te grasduinen, om jouw design te bewonderen of om zich te verbazen over de technologie.
[/pullquote]

Vervolgens gaat Ginny een stap verder en legt uit per soort webpagina wat voor content je daar zou verwachten en hoe je die het beste creëert. Ze legt uit hoe je het beste links, koppen en titels kunt schrijven, hoe je content organiseert, hoe je marketing in je content stopt, hoe je schrijft voor het web, hoe je verschillende soorten content kunt gebruiken en tot slot, hoe je je content kunt testen. Kortom, een zeer compleet overzicht van alles wat je moet weten als je content maakt voor het web.

Dit boek legt alles uit over content, vanaf een heel basaal niveau. Soms betekent dit dat je iets leest dat je eigenlijk al weet. Maar de volledigheid van het boek maakt dit meer dan goed.

Wat heb je eruit gehaald?

Ginny stipt heel kort de ontwikkeling van content strategy aan. Ze gaat er niet in detail op in, daar is het het juiste boek niet voor. Maar ze geeft wel een paar goede tips welke boeken je wel kunt raadplegen over content strategy. Uit ervaring weet ik dat dit goede raad is. Ze geeft verder aan dat content strategy belangrijk is om verschillende redenen.

Mensen komen voor de content naar je website! Dit inzicht was een echt wake-up call. Mensen komen niet naar je site om gewoon een beetje rond te grasduinen, om jouw design te bewonderen of om zich te verbazen over de technologie.

Nee, ze willen antwoorden op de vragen die ze hebben zodat ze hun taken kunnen afronden. En die informatie moet gemakkelijk te vinden zijn, gemakkelijk te begrijpen zijn, actueel zijn en ook nog geloofwaardig. Pff, wat een checklist. Maar als je het voor elkaar krijgt, dan levert het je een groot voordeel op: je kunt je gestelde doelen behalen.

Ginny betoogt dat elk stukje content op je website een gesprek is met je gebruiker. Zelfs een menu moet de vragen van de gebruiker snel kunnen beantwoorden zodat hij verder kan om zijn doelen te bereiken. Om dit te bereiken is een goede planning noodzakelijk. Welk doel heeft je content? Wie is je doelgroep? Welke vragen hebben zij als ze je website bezoeken? Deze vragen zijn volgens Ginny van belang als je plant voor goede content.

Voor mij is Letting Go of the Words nog altijd een geweldig naslagwerk als ik iets wil weten over het schrijven van content voor het web. Maar ook voor een handig visueel overzicht hoe je een persona creëert gebruik ik het. Een fijn, overzichtelijk boek dat je kan helpen om veel beter te schrijven voor het web.

Laura Schoenmakers

Door Laura Schoenmakers

Laura Schoenmakers is gefascineerd door verhalen. Op deze site schrijft ze blogs, essays, columns en recenseert ze boeken en theatervoorstellingen. Als online copywriter werkt ze voor haar freelance onderneming Content & Stories. Ook adviseert ze over online content, websites en storytelling voor ondernemers. Daarnaast volgt ze een opleiding tot theaterregisseur. In haar vrije tijd doet ze aan acteren, zingen, lezen, sporten en wandelen in de natuur.