Bookreview Big Magic

Bookreview Big Magic

06-01-2021 Uit Door Laura Schoenmakers
Leestijd: 4 minuten

Een boek over creativiteit, dat moest natuurlijk op mijn leeslijstje. Voldeed het aan mijn verwachtingen en werd ik nog verrast? Je leest het in deze bookreview.

Big Magic door Elizabeth Gilbert

Het is geen recent boek, maar toch wilde ik het graag lezen omdat het onderwerp me boeit. Big Magic van Elizabeth Gilbert gaat namelijk over creativiteit. Wat is haar visie op het creatieve proces en hoe gaat zij als schrijver te werk? Als creator vind ik dit interessante onderwerpen. Je ontdekt veel over jezelf door te lezen over hoe anderen met hun creativiteit omgaan.

Dit zijn mijn ontdekkingen uit Big Magic.

Ontdekkingen en verrassingen over creativiteit

Een van de grootste verrassingen was voor mij de realisatie dat ideeën en inspiratie bij iedereen op een andere manier aankomen. Hier schreef ik de blogpost Een Spiegel Voorhouden ook al over. In het kort. Gilbert beschrijft in Big Magic hoe zij ideeën ziet als eigen entiteiten. Ze zweven over de wereld en klampen ons creatoren aan om gerealiseerd te worden. Het is zo’n mooi beeld dat ik er graag in zou willen geloven.

Met mijn hele hart zou ik dit willen geloven. Oprecht.

Echter, ideeën ontstaan bij mij door combinaties en associaties te maken. Dit gaat 24/7 door. Soms zitten er werkbare ideeën tussen, het gros hangt als los zand aan elkaar. Met die ideeën kan ik nu niets, die moet ik laten sudderen. Wie weet komt er later dan alsnog een werkbaar idee uit.

Heel gaaf om te lezen dat Gilbert op een heel andere manier dan ik te werk gaat met haar ideeën. Iedere creator is uniek.

Haar positieve houding over creativiteit juich ik vooral toe. Al eeuwenlang wordt kunst gezien als een lijdensweg. Onzin vind ik dat. Je kunt niet met plezier kunst maken als het een lijdensweg moet zijn. Ik schrijf en teken al mijn hele leven en heb dat altijd met veel gedrevenheid en plezier gedaan. Niet iets waar ik om lijd. Als je zo lijdt terwijl je dingen maakt, dan is het misschien verstandig eens te onderzoeken waarom dat zo is. Schrijft Gilbert.

Ze komt met een mooi voorbeeld van Brené Brown, de auteur van De Kracht van Kwetsbaarheid. Brown is socioloog en doet onderzoek naar schaamte. Haar boek De Kracht van Kwetsbaarheid vond ik een openbaring. Het zorgde ervoor dat ik een aantal van mijn verlammende gedachten de deur kon wijzen en echt dingen kon gaan doen. Aanrader.

Brené Brown vond het schrijven van haar boeken altijd een lijdensweg. Ze ploeterde en het duurde jaren voordat ze de juiste woorden eenmaal had gevonden. Toen ontdekte ze dat het helemaal niet zo’n lijdensweg hoeft te zijn. Wel had ze inmiddels ontdekt dat ze een talentvolle verhalenverteller was. Spreken voor een publiek ging haar veel beter af dan de woorden op papier te zetten. Daarom verzon ze een unieke samenwerking met twee collega’s. Zij vertelde haar verhaal, die collega’s maakten aantekeningen bij haar verhaal. Vervolgens ging Brown die aantekeningen uitwerken tot een nieuw hoofdstuk, las dat weer voor aan haar collega’s, die haar vragen stelden en haar zo hielpen het verhaal scherper te maken. Die opmerkingen voegde Brown dan weer toe aan haar werk. Op deze manier kwam haar eigen tone-of-voice veel sterker naar voren dan in haar vorige boeken. Het kostte Brown minder werk en leverde haar veel meer plezier op. Het was een inventief bedachte oplossing die rekening hield met haar sterke talenten.

Iets maken betekent dus niet dat je hoeft te lijden. Beter van niet. We hebben maar één leven en het is wel zo prettig om er dan ook wat leuks van te maken. Vindt Gilbert. En dat vind ik ook.

Een derde ontdekking waar ik veel aan heb is deze: iets afmaken is belangrijker dan iets perfect maken. Ook ik ben voortdurend onder invloed van mijn innerlijke perfectionist. Is het wel goed genoeg? Gaan mensen dit leuk vinden? Hebben mensen hier echt wat aan? Is het goed? Ik ben zo vaak bezig met deze vraag dat ik veel te lang doe over het afmaken van iets. Terwijl ik prima in staat ben om mijn werk echt af te maken, als ik mijn innerlijke perfectionist maar de mond snoer. Gilbert zegt erover: maak het af, het hoeft niet goed. Al is het bagger, dat maakt niet uit. Je hebt iets afgemaakt, dat is al veel meer dan veel anderen ooit doen. Een nuttig advies wat ik gelijk in de praktijk ga brengen.

Tot slot nog deze: schrijven is hard werken. Soms jarenlang voordat je een keer wordt opgepikt. En soms word je nooit opgepikt. Schrijf daarom voor jezelf en niet voor de uitgever, je lezer of roem. Schrijf omdat je moet schrijven, maak omdat je moet maken. Een duidelijkere reden is er niet.

Ik vond Big Magic een fijn boek. Gilbert heeft een prettige schrijfstijl, met humor. Ze kan zware onderwerpen luchtig benaderen; een groot talent volgens mij. Ze is optimistisch, ook een fijne eigenschap voor een schrijver. Veel schrijvers zien (zagen?) het leven en het creatieve proces als veel te zwaar. Ik ben het zo met Gilbert eens dat creëren leuk is, dat je ervan moet genieten. Natuurlijk is het niet altijd feest en niet altijd 100% leuk. Soms is het moeilijk en zwaar. Maar de leuke momenten trekken je vanzelf door die zwaardere periodes heen. Zo is het leven nu eenmaal. Een rijk boek dat ik iedere creator aan zou raden.

Ook lezen?

Benieuwd naar Big Magic van Elizabeth Gilbert? Bestel hem bij je plaatselijke boekhandel, leen hem bij je eigen bibliotheek of bestel hem bij Bazarow, de boekhandel die lief is voor iedereen in de boekensector.