Bookreview Homegoing

Bookreview Homegoing

31-08-2020 Uit Door Laura Schoenmakers

Wauw. Dat is de eerste gedachte die in mijn hoofd blijft hangen zodra ik Homegoing neerleg. Wat een geweldig boek! En wat een geweldig actueel en relevant thema! En wat een geweldige vorm! En wat geweldig dat auteur Yaa Gyasi er voor koos om een van de verhalen van slavernij te laten zien. Aanrader! Waarom? Ik vertel het je hier.

Het verhaal

Homegoing is een historisch verhaal over twee Ghanese halfzussen die gescheiden worden. Elk hoofdstuk is geschreven vanuit een ander personage. Het eerste gaat over Effia en beschrijft een sleutelmoment uit haar leven. Vervolgens maken me in het tweede hoofdstuk kennis met Esi, en lezen over een belangrijke gebeurtenis in haar leven. In de hoofdstukken erna komen hun kinderen aan bod, hun kleinkinderen enzovoorts. Tot we belanden bij de afstammelingen van Effia en Esi in het heden. Je krijgt het idee van een verhalenbundel, waarbij alle verhalen met elkaar verbonden zijn, maar toch op zichzelf kunnen staan. Ik vond het verfrissend.

Daarnaast komen er diverse historische momenten terug in Homegoing. Zo maken we als lezer het moment mee dat cacao-bonen in Ghana worden geïntroduceerd en zien we door de ogen van diverse personages welke invloed rassensegregatie in Amerika had. Dit vind ik zelf altijd erg heftig. De manier waarop mensen elkaar naar het leven kunnen staan alleen omdat je er anders uitziet – onvoorstelbaar.

Homegoing door Yaa Gyasi
Homegoing door Yaa Gyasi

Dit vond ik ervan

Ik vond Homegoinig dus een geweldig boek. Wat mij betreft zat alles erin: historie, liefde, mijlpalen, familiebanden en traditie. Ik houd erg van historische verhalen die verschillende generaties overspannen. Het is altijd boeiend om te lezen hoe het leven er vroeger aan toe ging. En daarbij ben ik ook gefascineerd door andere culturen en volkeren. Afrika boeit me daarin bijzonder. Er lijkt een enorm cultuurverschil te zijn tussen ons westerlingen en Afrikaanse mensen, maar in essentie zijn we allemaal mens.

De verhaallijn die over meer dan 100 jaar wordt uitgezet is goed uitgewerkt. In ieder verhaal leer je weer een nieuwe afstammeling van Effia of Esi kennen. De nakomelingen van Esi belanden al vrij snel via de slavernij in Amerika. De nakomelingen van Effia blijven generaties lang in Ghana. Tot de laatste twee afstammelingen. Die ontmoeten elkaar in Amerika en voelen onderling een sterke band. Het cirkeltje is rond.

Het boek

Homegoing werd geschreven door Yaa Gyasi, een Ghanees-Amerikaans schrijfster. Ze is jonger dan ik en heeft op haar foto op Wikipedia een geweldige afro (kijk hier maar eens). Noot: ik heb zelf steil, donkerasblond haar met zilveren strepen, dus ik vind alle kapsels met enorme krullen fantastisch.

Ik heb de Engelse versie van dit boek gelezen en vond dit goed te doen. Er is ook een Nederlandse vertaling: Weg naar huis. Uiteraard vind je hem (en de Engelse versie) in het aanbod van Bol.com. Of zoek in de catalogus van je bibliotheek, daar is hij zeker ook aan te vragen.