Categorieën
Opinie Schrijver

Te veel content? Drie tips om mee te minderen

Te veel content is nooit goed. Te veel content overrompelt de lezer, te veel nodigt niet uit tot lezen. Hoe voorkom je dat je website of blog volloopt met irrelevante content? Ik heb hier drie tips voor je verzameld. Lees verder en leer hoe je meer bereikt met minder.

Schrap, schrap, schrap!

 

“Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away” – Antoine de Saint-Exupéry

 

Antoine had het goed begrepen. Perfectie bereik je als je niets meer weg kunt laten. Dat is zeker het geval wanneer je schrijft. Je probeert het schrappen angstvallig te vermijden, want je wil toch echt je hele verhaal vertellen en geen enkel stukje mag ontbreken. Heel begrijpelijk. Maar toch kun je de overbodige details beter weglaten. Zonder die details wordt je verhaal een stuk scherper en kan je lezer beter bijhouden waar het precies om gaat.

Naast de overbodige details kun je zijsporen, nuances en herhaling ook vaak schrappen (met dank aan het boek Check je Column).

Zijsporen bevatten informatie die niet over het hoofdonderwerp gaat. Vaak leiden ze alleen maar af en we willen juist dat de lezer bij de les blijft.

Ook nuances maken je verhaal wollig en kunnen onbegrijpelijk zijn. Wees scherp in je taalgebruik en je teksten. Zo houd je de aandacht vast.

Herhaling kan goed werken als stijlvorm, maar kan zijn doel compleet missen. Vraag je bij elke herhaling af of het echt nodig is dat de lezer dit nog een keer leest.

Laagjes lezen lekker

Laagjes zijn nuttig. Zeker in online content. Inmiddels zou het algemeen bekend moeten zijn, maar mensen lezen niet op websites. En zeker niet hele pagina’s (uitzonderingen daargelaten). Zo wil Pietje graag de hoofdlijnen van het stuk weten en wil Jantje een antwoord op zijn vraag. Ze hebben allebei geen tijd om alle tekst op je website door te spitten. Hoe zorg je er dan voor dat ze beide aan hun trekken komen zonder dat ze binnen een seconde je website verlaten?

Simpel! Verdeel je content in laagjes. Begin met de hoofdzaak, geef dan de basis van het verhaal en sluit af met de details. De hoofdzaak bevat eigenlijk je belangrijkste punt, je kunt ook denken aan een korte samenvatting of vertel kort wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Belangrijk is dat je met het belangrijkste begint.

Houd elk laagje kort. Denk aan de overbodige details, zijsporen, nuances en herhalingen. Elk laagje spreekt het meest tot de verbeelding met een goede kop. Die kop is gelijk een goede controle voor jezelf, want zo kun je alle tekst schrappen die niks met de kop te maken heeft. Instant winst!

Maak het visueel

Niet alle content is even geschikt als geschreven tekst. Sommige content bevat veel data en is lastig te lezen. Zulk soort content kun je beter in een infographic of andere visual weergeven. Ziet er ook een stuk leuker uit dan een geschreven tekst met tabellen, lijstjes en cijfers.

Zelf stel ik mezelf geregeld de vraag of geschreven content wel de meest geschikte vorm is voor mijn verhaal. Ik verplaats me in het hoofd van mijn lezer en bekijk mijn content vanuit zijn ogen. Wat is het voor persoon? Hoe leest hij? Heeft hij veel of weinig tijd? Dit soort vragen zijn leidend voor het soort content dat ik kies.

Tot slot

Met deze drie tips kom je al een heel eind wanneer je merkt dat je website volloopt met content, wolligheden, nuances en zijsporen. Schrijven betekent je aandacht erbij houden. En als je meer tips nodig hebt over kort en bondig schrijven of juist schrijven voor het web, kan ik je onderstaande boeken aanraden. Ik gebruik ze regelmatig en heb de tips voor dit artikel er ook op gebaseerd.

Bronnen

Redish, J. (2012), Letting go of the Words, Morgan Kaufmann

Boerrigter, A. & Tiggeler, E. (2011), Check je column, Den Haag: SDU

 

NB: Dit artikel heb ik (met mijn huidige ervaring) aangepast en geredigeerd. Het verscheen in 2015 op mijn blog onder de titel Veel content op je site? Probeer deze oplossingen! 

Laura Schoenmakers

Door Laura Schoenmakers

Laura Schoenmakers is gefascineerd door verhalen. Op deze site schrijft ze blogs, essays, columns en recenseert boeken en theatervoorstellingen. Als online copywriter werkt ze voor haar freelance onderneming Content & Stories. Ook adviseert ze over online content, websites en storytelling voor ondernemers. Daarnaast volgt ze een opleiding tot theaterregisseur. In haar vrije tijd doet ze aan acteren, zingen, lezen, sporten en wandelen in de natuur.