Categorieën
Opinie Schrijver

Content maakt je website beter

[dropcap]H[/dropcap]oe ziet de wereld eruit zonder content? Stel dat alles zonder inhoud is? Een website zonder inhoud is als een vis op het droge, als Doornroosje zonder prins, als Sinterklaas zonder Piet. Afijn, zie hieronder de voorbeelden van websites zonder content. Kun jij er zo uithalen welke websites het zijn?

Content = communicatie

Content is online dé manier waarop we communiceren. De enige manier. Wel kan die content in allerlei verschillende vormen gegoten worden en via verschillende kanalen gedeeld worden.

Zo kun je content in een filmpje zetten dat je vervolgens deelt via Facebook. Maar als je nou een filmpje maakt zonder inhoud? Een filmpje waarin je alleen een zwart beeld ziet? Of een wit beeld? Of zwart-wit-grijze sneeuw en ruis?

Zou je dat filmpje dan nog snappen?

Een website zonder content is erg leeg

Online communicatie is verbaal

Communicatie via online kanalen is alleen beschikbaar in een verbale variant. Het grootste deel van de communicatie tussen mensen vindt echter plaats in een non-verbale variant. Onze verbale communicatie neemt veel minder plaats in.

Kun je dus in een face-to-face situatie nog terugvallen op je zeer menselijke eigenschap dat je non-verbale signalen leest, in een online situatie kun je dat echt niet. Je bent op je zintuigen aangewezen: ogen, oren en tast.

Een website die non-verbaal met je communiceert, heeft die eigenlijk nog wel betekenis?

Een website zonder content is erg leeg

Content vormt je beleving

Zonder content is een website niks. Een lege pagina. Aan een lege pagina valt ook niks te beleven. Een pagina met content levert je juist wel beleving op. Je ziet direct waar je kunt zoeken, wat er voor aanbiedingen zijn.

Investeren in je content is dus het minste wat je kunt doen om de beleving van je gebruikers te beïnvloeden.

Een website zonder content is erg leeg

Laura Schoenmakers

Door Laura Schoenmakers

Laura Schoenmakers is gefascineerd door verhalen. Op deze site schrijft ze blogs, essays, columns en recenseert boeken en theatervoorstellingen. Als online copywriter werkt ze voor haar freelance onderneming Content & Stories. Ook adviseert ze over online content, websites en storytelling voor ondernemers. Daarnaast volgt ze een opleiding tot theaterregisseur. In haar vrije tijd doet ze aan acteren, zingen, lezen, sporten en wandelen in de natuur.