Categorieën
Opinie Schrijver

Content tool – boodschaphiërarchie

[dropcap]B[/dropcap]ij het vertellen van je verhaal, of het nu over je eigen onderneming gaat of over een nieuw product van de organisatie waar je werkt, kom je het ongetwijfeld tegen: wat is nu eigenlijk precies je boodschap? Wat wil je je lezers vertellen? Je kunt je verhaal structureren met behulp van een boodschaphiërarchie. Wat en hoe lees je in dit artikel.

Wat is een boodschaphiërarchie?

Drie keer woordwaarde in Scrabble? Ja, dat ook. Maar wat ik hier bedoel is een tool voor het creëren van content. Vooral om je te helpen door alle bomen het bos te zien. Om al je losse ideeën te smeden tot één begrijpelijk stuk content.

Het doel van een boodschaphiërarchie is om tot de essentie te komen van wat je eigenlijk precies wil zeggen.

Ik kan nu woord voor woord uit gaan leggen hoe een boodschaphiërarchie er precies uit ziet, maar ik kan ook met een voorbeeld laten zien hoe dit in de praktijk werkt. Eerst bespreek ik het nut van een boodschaphiërarchie en laat ik zien hoe je zo’n hiërarchie opzet.

Wat is het nut van een boodschaphiërarchie?

  • [pullquote align=right] Het doel van een boodschaphiërarchie is om tot de essentie te komen van wat je eigenlijk precies wil zeggen.
    [/pullquote]Het geeft je een kort, helder overzicht van je communicatie
  • Je stelt prioriteiten in je communicatie
  • Het zorgt ervoor dat al je content in dienst staat van één kernboodschap
  • Je kunt jezelf en je content ermee controleren. Ben je op de goede weg? Of kun je beter wat bijsturen?
  • Je hebt een praktisch werkdocument
  • Eén document voor contentcreatie binnen je team
  • Het zorgt ervoor dat je naar je doel toewerkt.

 

Hoe zet je een boodschaphiërarchie op?

Stap 1: bepaal eerst je kernboodschap. Dit is wat ik je primaire boodschap noem. Een primaire boodschap is de boodschap die je naar iedereen wil communiceren, al je doelgroepen en stakeholders. Je kernboodschap kun je op verschillende manieren opzetten. Misschien is er binnen je organisatie al een kernboodschap aanwezig, dan kun je die gebruiken.

Nog geen kernboodschap? Geen paniek. Je kunt vrij snel je kernboodschap bepalen met een kleine oefening. Zet hiervoor je merkwaarden en de behoeften van je doelgroepen naast elkaar. Vervolgens ga je kijken of je overlappende waarden kunt ontdekken, want daarvan ga je je kernboodschap smeden.

Bepaal je kernboodschap met je merkwaarden en behoeften van je doelgroep

 

Stap 2:  Stel een verzameling boodschappen samen die de primaire boodschap ondersteunen en een context bieden aan je kernboodschap. Hierbij kun je denken aan unique selling points of voordelen ten opzichte van je concurrent.

Stap 3: Verzamel mijlpalen en bewijzen voor je verschillende boodschappen. Je communicatie wordt namelijk pas geloofwaardig en betrouwbaar als je er ook mijlpalen en bewijzen voor hebt.
Je hoeft deze onderbouwing niet in al je content te gebruiken, maar het kan je helpen te onthouden dat je kernboodschap gebaseerd is op bestaande mijlpalen en feiten. Tegelijkertijd fungeert je onderbouwing als garantie dat je je beloftes ook waar kunt maken.

Werken met je boodschaphiërarchie

Nu je een overzicht hebt gemaakt van alle belangrijkste boodschappen is het tijd om je hiërarchie in de praktijk te gebruiken.

De boodschappen die je in je hiërarchie hebt opgeschreven hoeven niet perfect te zijn, je gaat ze namelijk niet letterlijk communiceren naar je doelgroep. Wat je wel gaat communiceren naar je doelgroep is een interpretatie van je boodschap voor verschillende situaties. Je communicatie is dus afhankelijk van je doelgroep én de situatie. Communiceer nooit blindelings je boodschap zonder naar je doelgroep te kijken en te luisteren!

Dus: kernboodschap – doelgroepen – interpretatie – communicatie. Die communicatie komt weer terug in je online content.

Een voorbeeld 

Om bovenstaande te verduidelijken, hier een voorbeeld.

Voorbeeld van boodschaphierarchie van Twents Studentenkoor

 

Voor dit voorbeeld ben ik begonnen met de kernboodschap: “Twents Studentenkoor is hét klassieke studentenkoor van Twente.”

Vervolgens heb ik vijf ondersteunende boodschappen daarbij opgeschreven. Deze boodschappen zijn de argumenten waarom Twents Studentenkoor hét klassieke studentenkoor van Twente is. In dit geval kon ik mijn kernboodschap een in paar stukken hakken waardoor ik die afzonderlijke stukken gemakkelijker kon onderbouwen.

Tot slot heb ik voor de ondersteunende boodschappen nog een aantal mijlpalen en argumenten opgeschreven, zoals het feit dat het Twents Studentenkoor ruim 40 jaar bestaat.

Tot Slot

Met bovenstaande informatie en het voorbeeld kun je nu zelf aan de slag om je boodschaphiëarchie op te te zetten voor je online content. Mocht je na het lezen van deze blogpost meer willen weten over content voor het web, probeer dan vooral de boeken uit de bronnenlijst te lezen. Ze geven je zowel veel achtergrondinformatie als praktische handvatten.

Bronnen

  • Halvorson, K. & Rach, M. (2012), Content Strategy for the Web, New Riders.
  • Jones, (2011), Clout: The Art and Science of Influential Web Content, New Riders.
  • Bloomstein, M. (2012) Content Strategy at Work: Real-world Stories to Strengthen Every Interactive Project, Morgan Kaufmann.
Laura Schoenmakers

Door Laura Schoenmakers

Laura Schoenmakers is gefascineerd door verhalen. Op deze site schrijft ze blogs, essays, columns en recenseert boeken en theatervoorstellingen. Als online copywriter werkt ze voor haar freelance onderneming Content & Stories. Ook adviseert ze over online content, websites en storytelling voor ondernemers. Daarnaast volgt ze een opleiding tot theaterregisseur. In haar vrije tijd doet ze aan acteren, zingen, lezen, sporten en wandelen in de natuur.