Categorie├źn
Columns Schrijver

Eerste stapjes

Vandaag is het 20 april. Dat betekent dat ik al 20 dagen freelance copywriter ben. En dat ik in al die dagen nog altijd geen tijd heb gehad om mijn eigen website te vullen, zegt eigenlijk al genoeg. Ik heb het best wel druk. Een bijzondere ervaring, vooral omdat ik niet het gevoel heb dat ik veel werk. Want ik doe nu wat ik leuk vind.

Mijn eerste klus is vooral heel erg leuk. Voor de Week van de Amateurkunst (WAK) in Enschede schrijf ik een hele stapel wervende teksten. Het gros daarvan is bedoeld voor het programmaboekje dat tijdens de WAK overal verkrijgbaar is. De input voor die teksten is afkomstig van amateurkunstgroepen en culturele instellingen die een activiteit organiseren tijdens de WAK. Je ziet direct wanneer er een professional schrijft. Zinnen lopen goed, kloppen grammaticaal en zijn foutloos. Het is een lopend verhaal en ik denk dan: prima. Soms knip ik een erg lange zin in twee├źn, want korte zinnen lezen in dit boekje net wat lekkerder. Daarmee is mijn werk voor deze activiteit eigenlijk wel klaar.

Sommige deelnemers komen echter met de volgende omschrijving van hun vereniging of groep: ‘popkoor’. Dan denk ik: erg summier. Maar daarmee ga ik wel het liefste aan de slag. Ik doe research, pak de website van het koor erbij, kijk of ze een Facebookpagina hebben en of ze al eens eerder hebben meegedaan aan de WAK. Ik scan snel de tekst op de homepage. Hoe onderscheiden ze zich van andere koren? Ook bekijk ik altijd een foto. Wat voor mensen zingen er bij dit koor? Vooral vrouwen, jong, oud? Zijn het er veel of juist weinig? Omdat ik inmiddels zo’n beetje alle koren uit Enschede al eens langs heb zien komen bij de WAK weet ik ook waarin ze eigenlijk van elkaar verschillen. Dat benoem ik dan in mijn teksten.

Naast de teksten voor het programmaboekje heb ik dit jaar ook interviews uitgewerkt. Heel erg leuk om te doen. Cultuurcoach Jacintha Blom vroeg 7 amateurkunstenaars het hemd van het lijf en zette ze op de foto. Zij sieren de cover van het programmaboekje. Maar wie zijn het? Daar kom ik als copywriter om de hoek kijken. De deelnemers vulden namelijk een aantal korte vragen in over zichzelf en hun vereniging, en ik werkte hun antwoorden uit tot korte verhalen. Daarbij wilde ik de verschillende persoonlijkheden tussen de regels door laten weerklinken. Ik ben tevreden over het resultaat. Je kunt ze binnenkort op de website van WAK Enschede allemaal lezen.

Het werk voor de WAK doe ik voor een vrijwilligersvergoeding. Met liefde, want ik draag amateurkunst een warm hart toe. Elk jaar wordt de organisatie groter, want we krijgen er steeds meer onderdelen bij. Ik zie het schrijven voor de WAK als een eerste stapje in het groeien als freelance copywriter. Daarbij heb ik schrijfplezier voorop gesteld. En dat heb ik zeker ervaren tijdens deze eerste stap.

Laura Schoenmakers

Door Laura Schoenmakers

Laura Schoenmakers is gefascineerd door verhalen. Op deze site schrijft ze blogs, essays, columns en recenseert boeken en theatervoorstellingen. Als online copywriter werkt ze voor haar freelance onderneming Content & Stories. Ook adviseert ze over online content, websites en storytelling voor ondernemers. Daarnaast volgt ze een opleiding tot theaterregisseur. In haar vrije tijd doet ze aan acteren, zingen, lezen, sporten en wandelen in de natuur.