Categorieën
Columns Schrijver

Herbronnen

Sinds half maart schrijf ik SEO teksten voor Belgische lezers. En dat betekent een iets andere insteek dan ik normaal gesproken voor Nederlandse doelen gebruik. Want wij Nederlanders zijn een van de meest directe volkeren van het Noordelijk halfrond. Toen ik begon met schrijven, dacht ik: schrijven voor België is ongeveer hetzelfde als Nederland, toch? Misschien iets meer schrijftaal en wat minder schreeuwerig. Maar het bleek toch een echte uitdaging.

Verschil tussen Belgische en Nederlandse woorden

Het eerste dat ik leerde is dat Belgen heel andere woorden gebruiken dan Nederlanders. Zo vond ik het woord ‘fanaten’ prachtig poëtisch klinken. Maar het blijkt helemaal niet zo gebruikelijk in het Vlaams. Dus dat werd het aloude ‘liefhebber’. Sowieso kun je bij een Belgische tekst een heel scala aan synoniemen niet gebruiken. ‘Minner’ bijvoorbeeld, of ‘zonaanbidder’. Onze zuiderburen hebben daar overigens wel een fantastisch ander woord voor, namelijk ‘zonneklopper’. Hoe gaaf klinkt dat?

Als je schrijft voor een Belgische doelgroep, gelden er dus andere regels. En omdat ik zelf geen Belgische achtergrond heb, moet ik mezelf op een andere manier inleven. Dat doe ik door de informatie bij de accommodaties van TUI te lezen. Vaak kan ik hier ook gelijk de juiste emotie door treffen. De USP’s (Unique Selling Points) van een accommodatie heten in het Belgisch ‘troeven’. Een woord dat ik al een aantal keer stijlvol gejat heb. Bijvoorbeeld in de zin ‘Marseille is een optelsom van troeven’. Door dat zoeken naar de juiste tone-of-voice blijft het een uitdaging voor mij als copywriter.

Een softere tone-of-voice

Naast een compleet ander vocabulaire moet ik mezelf ook weerhouden om erg sales-achtig te schrijven. Ik gebruik graag de AIDA-methode om een tekst mee in te leiden, direct de aandacht van de lezer grijpen. Dat kan ik voor de Belgische teksten niet goed toepassen, omdat de rest van de tekst er dan niet goed bij past. Ook heb ik de neiging om zinsdelen te gebruiken om een fragment mee af te sluiten. Vaak inclusief uitroepteken. Maar de content manager waar ik mee samen werk, houdt meer van volzinnen. En dus schrijf ik meer in volzinnen. Zonder dat halfslachtige gedoe. En als er toch van zulke zinnen zijn achtergebleven, schrijf ik ze vaak om tijdens de redactieronde. Of ik schrap ze helemaal. Vaak blijken ze niet nodig te zijn, namelijk.

Mijn innerlijke dichter aanzetten

Wanneer ik een SEO tekst schrijf voor TUI België zet ik mijn innerlijke dichter aan. Ik zie een plaatje van de vakantiebestemming in mijn hoofd en probeer dat met een paar rake zinnen te beschrijven. Dat gaat me vrij goed af. Het schrijven voor TUI België voelt ook meer als woorden met elkaar verweven dan het schrijven voor Nederlandse lezers. Het geeft me rust om zo te schrijven. Ik merk dat ik woorden weeg voor ik een weloverwogen keuze maak voor een beschrijving. Wordt het schitterend, prachtig of feeëriek? Welk woord past hier het beste? Wat spreekt de lezer het meeste aan?

Favoriete Belgische woorden

Schrijven voor Belgische lezers heeft me al een aantal nieuwe favoriete woorden opgeleverd. Eén daarvan ontdekte ik terwijl ik een aantal teksten schreef over kuuroorden in Europa. Waar ik eerder niet verder kwam dan ‘ontspanning’, ‘relaxen’ of ‘volledig tot rust komen’, hebben de Belgen het geweldige woord ‘herbronnen’. Daar zit alles in wat ik in mijn eigen omschrijvingen probeer te leggen. Terug naar de bron gaan, tot jezelf komen: herbronnen. Mooier kan het niet. Herbronnen is mijn favo Vlaamse woord tot nu toe. Ik ben benieuwd wat het schrijven voor TUI België me verder nog zal brengen.

Laura Schoenmakers

Door Laura Schoenmakers

Laura Schoenmakers is gefascineerd door verhalen. Op deze site schrijft ze blogs, essays, columns en recenseert boeken en theatervoorstellingen. Als online copywriter werkt ze voor haar freelance onderneming Content & Stories. Ook adviseert ze over online content, websites en storytelling voor ondernemers. Daarnaast volgt ze een opleiding tot theaterregisseur. In haar vrije tijd doet ze aan acteren, zingen, lezen, sporten en wandelen in de natuur.