Het schiet niet op!

Het schiet niet op!

27-02-2020 Uit Door Laura Schoenmakers
Leestijd: 2 minuten

Afgelopen weken ben ik fanatieker gaan sporten. Ik heb zelfs onderzocht of ik een uur kan hardlopen op de crosstrainer (antwoord: ja). Maar er vliegen nog niet bepaald kilo’s af. Er zit niets anders op. Ik zal mijn dieet aan moeten passen. Maar hoe dan? Wat is gezond? En wat niet? Verslag van een dagje Googelen.

Eén ding is zeker: een crashdieet doe ik niet. Ik wil blijvend een gezond BMI, niet voor een dag. Nu eet ik ongeveer 1500 kilocalorieën per dag, dus daar kan het niet aan liggen. Misschien eet ik te weinig. Maar ik heb gewoon vaak niet meer honger. Tegen je zin in eten lijkt me nog ongezonder dan afvallen. Ik word er vaak ook nog misselijk van.

Gelukkig zijn er legio manieren om je dieet te veranderen. Maar ik zou Laura niet zijn als ik niet op voorhand al wat eisen had. Ik wil bijvoorbeeld niet aan de eiwitshakes. Ik wil lékker blijven eten, met veel groenten. Punten of calorieën tellen is niks voor mij. Dat vergeet ik zeker. Plus, manlief moet er niet onder lijden. Hij is namelijk aan de dunne kant en als hij nog dunner wordt, blijft er niks van hem over.

Hoe dan verder? Ik had laatst een app geprobeerd om daarmee calorieën te tellen. Fijne app, alleen niks voor mij. Zoals ik al zei, calorieën bijhouden vergeet ik gewoon. Heb het één dag volgehouden.

Omdat ik weer met krachttraining begonnen ben, wil ik meer eiwitten binnen krijgen. Zo kwam ik erop om te gaan Googelen naar eiwitrijke diëten. Het was een heel nieuwe wereld.

Ik belandde op een website over koolhydraatarm eten. Hier vielen mensen massaal van af, tot 40 kilo aan toe! Wow. Toen ik de ideeën achter het dieet las, voelde ik me echter niet zo op m’n gemak. De recepten bevatten eigenlijk geen koolhydraten en ik zou geen bonen en linzen meer kunnen eten. Daar begin ik niet aan. Hop, volgende site.

Vervolgens typte ik ‘eiwitrijk’ in. De resultaten zagen er veelbelovend uit. Wel koolhydraten uit peulvruchten en havermout, maar dan aangevuld met eiwitrijke dingen als vlees, vis en tofu. Geen snacks met koolhydraten. En af en toe ontbijten met een gekookt eitje. Klinkt goed.

Het eiwitrijke dieet ga ik dus uitproberen. Je moet je bedenken dat ik een heel slechte eter ben als ik de hele dag alleen zit te werken. Ik eet wanneer ik honger heb. Dat betekent dat ik weinig eet tijdens de lunch en het pakje met crackers in de kast opentrek tegen een uur of vijf. Vervolgens heb ik ‘s avonds geen honger meer en loop ik het liefst na het eten nog te snaaien.

Ik begin met onderzoek. Zo beginnen al mijn projecten. Ik plan een bezoek aan de bieb om een boek over eiwitrijke recepten te scoren. Daarmee ga ik een weekmenu samenstellen. Hopelijk gaat dat zoden aan de dijk zetten! Wordt vervolgd…

Foto door i yunmai via Unsplash

Laura Schoenmakers