Hoe maak je dat?

Hoe maak je dat?

29-10-2020 Uit Door Laura Schoenmakers
Leestijd: 4 minuten

Hoe kom je aan die ideeën? Hoe zorg je voor dat ene spectaculaire special effect in die ene film? Hoe roep je een fantasie-wereld tot leven? Hoe werkt het en hoe maak je het? Het zijn vragen die ik als nieuwsgierige maker altijd al stelde. Daarom hier een ode aan het genre van de making-of.

Tekenaars met een leeuwenwelpje

Als ik vroeger een nieuwe favoriete film had, dan wilde ik ook per se weten hoe hij gemaakt was. Ik kan me herinneren dat er bij The Lion King een clip uitkwam waarin we zagen hoe de illustratoren in de studio werkten aan tekeningen van Simba.

Heel inspirerend vond ik dat. Ik weet niet meer precies trouwens of dit bij een clip hoorde of dat ik het ergens in een tijdschrift heb gezien.

Belangrijkste is dat ik gefascineerd was door die tekenaars die een levend leeuwenwelpje bestudeerden.

Hoe maak je een Pixar-film?

Nog altijd heb ik deze fascinatie.

Afgelopen zomer volgde ik bijvoorbeeld een gratis online cursus van Pixar over storytelling. Er hoorden ook opdrachtjes bij, waarbij je zelf een Pixar story kon bedenken en tekenen.

Dat hoefde voor mij niet zo.

Ik vond het wel ontzettend tof om te zien hoe doordacht de beeldtaal was. Zo ontdekte ik dat Mr. Fredricksen uit Up met opzet hoekig en hard is gemaakt en zijn geliefde Ellie juist rond en zacht.

De wereld van Tolkien ontdekken

Zo’n twintig jaar geleden was ik geobsedeerd door The Lord of the Rings. Het begon met de boeken, daarna ging ik vrolijk door met de films.

Ik absorbeerde alles wat ik over deze fantasy-saga kon vinden. De wereld van Tolkien kwam zo voor mij tot leven.

Ik las de extra verhalen die Tolkien schreef in de appendices en bestudeerde de landkaarten uit zijn boeken tot ik ze kon dromen. Ik heb me zelfs een tijdlang bekwaamd in het leren van Elfentalen.

Ja, echt.

Vlak daarna kwamen de drie films uit. Ik kon mijn lol niet op.

Bij elk deel verscheen een boek over het ontwerp van de film. Daar ging het over de Weta Workshop, waar creatieve makers fantastische wapens, super gedetailleerde wapenrustingen en gezichten van maniakale orks vormgaven. Ook gingen die boeken in op kostuums, outfits, grime, maskers, props zoals landkaarten (die zijn allemaal handmatig gekalligrafeerd), sets, decors en gebouwen. Voor je ogen zie je hoe een hele wereld vorm krijgt.

De creativiteit en originaliteit vind ik nog altijd geweldig. Sommige problemen werden gewoon in houtje-touwtje-stijl opgelost. Verbazingwekkend! Ik krijg hierdoor altijd het gevoel dat alles kan, zelfs voor een maker zonder budget zoals ikzelf.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over personages en acteren. Weer een heel andere tak van sport in het making-of genre.

Bederft een making-of de magie?

Ik heb overigens ook wel eens gehoord dat making-ofs de magie van het verhaal verpesten. Dat vind ik niet.

Ik snap het wel.

Maar ik vind van niet.

Een making-of zie ik altijd los van het verhaal. Terwijl je naar het verhaal kijkt, je met de personages identificeert en een heel nieuwe wereld ontdekt, ben je meestal niet bezig met hoe het gemaakt is. Ga je helemaal op in de film, dan komen de making-of vragen later wel. Dat is mijn eigen ervaring.

Waarom zijn we eigenlijk nieuwsgierig?

Bijzonder eigenlijk dat wij mensen zo benieuwd zijn naar hoe dingen gemaakt worden. Tv-programma’s als How It’s Made voorzien duidelijk in een behoefte.

Maar waar zou die nieuwsgierigheid vandaan komen?

Een artikel van Live Science vertelt me dat nieuwgierigheid bestaat uit verschillende soorten gedragingen. Het is daardoor ook lastig om een oorzaak aan te wijzen voor nieuwsgierigheid.

Kort door de bocht: de onderzoekers weten het eigenlijk ook niet.

Wel zijn er een paar bekende oorzaken die daadwerkelijk onderzocht zijn. Een van de belangrijkste redenen voor nieuwsgierigheid is een behoefte aan groei. We willen meer weten, meer leren om zo een rijker mens te worden. Door nooit iets te willen weten en geen vragen te stellen, blijven we stilstaan.

Dat verlangen naar groei zit in de menselijke aard. Het komt op zeer jonge leeftijd naar buiten. Baby’s zijn bijvoorbeeld nieuwsgierig naar de wereld om hen heen, ze willen er alles vanaf weten en alles ontdekken.

Toch brengt nieuwsgierigheid soms risico’s met zich mee. Misschien val je wel als je probeert die ene berg te beklimmen. Maar als je op de top iets ontdekt wat je nog niet kende, dan ben je weer een rijker mens geworden.

Naast willen groeien is het verzamelen van kennis een uiting van nieuwsgierigheid. Niet per se met een bepaald doel, maar gewoon voor het verzamelen. Dat is voor mij zeker herkenbaar.

Wat zegt die nieuwsgierigheid over mij?

Met deze nieuwe kennis kan ik concluderen dat ik het liefst alles over mijn favoriete film wil weten omdat ik een kennisspons ben.

Ik verzamel (in het algemeen) graag informatie en krijg energie van dingen die ik nog niet eerder heb geprobeerd.

Overigens denk ik dat er ook betekenis zit achter het feit dat ik juist wil weten hoe films gemaakt worden, hoe acteurs hun rollen invullen en hoe schrijvers aan ideeën voor boeken komen.

Ik denk dat dit namelijk precies de vormen zijn die ik het liefst zelf gebruik om mensen een nieuwe wereld te laten ervaren. 🤔

Hoe zit dat bij jou?

En hoe zit het bij jou? Ben jij nieuwsgierig? Van welke dingen wil jij het liefst weten hoe ze gemaakt worden? En wat zegt dat dan over jou? Wijd hier eens een gedachte of twee aan, wie weet wat je tijdens deze ontdekkingstocht nog over jezelf te weten komt.

En onthoud: elk nieuw brokje informatie betekent weer persoonlijke groei 😄

Foto bovenaan dit artikel via Pexels.

Laura Schoenmakers