Houd controle over je content

Houd controle over je content

15-10-2015 Uit Door Laura Schoenmakers

Je plaatst content op verschillende online platformen. Denk daarbij aan je eigen website, maar ook aan social media. Soms hebben organisaties geen eigen website, maar wel een Facebookpagina. Dat zou ik je absoluut niet aanraden. Content via Facebook is lang niet zo vindbaar als de content op je eigen website. Daarom zeg ik: content plaatsen doe je op je eigen website. Dat is die investering echt wel waard.

Controle over content

Je eigen website, je stek op het web, je hoekje. Welke jaren ’90 term je er ook aan verbindt, je website is van jou. Dat betekent dat je vanzelfsprekend ook eigenaar bent van de content die je op jouw website plaatst. Ik heb het nu voor het gemak even niet over auteursrechten, ik ga ervan uit dat je weet dat je niet zomaar andermans content mag plaatsen op je website en doen alsof het van jou is. Nee, ik heb het over owned media.

[pullquote align=right] Jouw website is van jou, jij bent de eigenaar van de content. Kortom, jij hebt controle over jouw content.
[/pullquote]

Je eigen website is een voorbeeld van owned media. Je bezit jouw website en dus de inhoud op die website. Jij bent de owner, de eigenaar. Kortom, jij hebt controle over jouw content.

Geen sociale controle

Je hebt geen controle over jouw content wanneer je content alleen plaatst op social media platformen. Je content komt terecht in een tijdlijn van allerlei volgers, likers of pinners en vervolgens zie je je content nooit meer terug. Hoe weet je nou wat er met je content gebeurt? Zijn er mensen die er later nog eens naar zoeken? Komen ze dan wel bij jou terecht? Te veel onzekere vragen, te weinig controle.

Website als start- en eindpunt

Voor het verschil tussen social en owned media kun je jezelf voorhouden: social is delen, owned is eigen. Je kunt het ook wat groter zien. Je website is het start- en eindpunt van al jouw digitale communicatie. Jij maakt content, dat plaats je op je website. Voordat je de content plaatst ga je al nadenken over andere content die daaruit voort kan komen en hoe en met wie je het gaat delen. Is je content geplaatst? Deel de juiste vormen van content dan via de juiste social media. Video? Deel dat via YouTube of Vimeo. Afbeeldingen? Dat kan via Facebook. Facebook is wel vluchtig, dus denk daaraan voordat je content daar deelt. Hetzelfde geldt natuurlijk voor Twitter.

Nadat je content gedeeld hebt via social media komen de geïnteresseerden op je website terecht. Daar kunnen ze het artikel lezen wat je hebt gedeeld, daarmee hebben ze het eindpunt bereikt. Dit klinkt echter een stuk gemakkelijker dan het eigenlijk is. Inspiratie opdoen? Bekijk het Twitter-account van Hootsuite eens. Zij slagen er goed in om aantrekkelijke content te delen om bezoekers hun blogposts te laten lezen.

Optimaliseren voor deelbaarheid

Optimaliseer de content op je website wel voor deelbaarheid. Zorg dat er links bij staan om de content te delen, je ziet bijvoorbeeld vaak kleine logootjes van de grote social media spelers bij een artikel staan. Een andere mogelijkheid is om quotes uit het artikel te optimaliseren voor bijvoorbeeld Twitter, zie voor een voorbeeld hiervan de website van Intermediair. Hieronder staat een afbeelding van dit voorbeeld.

Voorbeeld van Twitter Share op website Intermediair

Een leuke metafoor vind ik de term snackable content. Dit komt uit het book Letting Go of the Words van Ginny Redish. Als je artikel op je website de maaltijd is, zijn de stukjes content die je deelt op Twitter de snackjes, de aperitiefjes. Die zorgen ervoor dat de bezoeker aan je website trek krijgt in meer. Social media lenen zich perfect voor die kleine snackjes om bezoekers te verleiden naar je website te komen.

Tot slot

Hoe gemakkelijk het ook is om je te laten verleiden door Facebook en Twitter, doe het niet! Gebruik gewoon je eigen website en zorg ervoor dat je content daar tiptop in orde is om je doelen te bereiken. Laat die social media voor wat het is en ga ervoor!

Laura Schoenmakers