Categorieën
Recensent Theater

Recensie De Barbier van Sevilla

Zaterdag 28 september 2019 | Nederlandse Reisopera | Première | Wilminktheater Enschede

De tickets had ik in mei al. Want Il barbiere di Siviglia van Gioachino Rossini – die van die iconische Figaro-aria – móet je gewoon eens in je leven gezien hebben. Vooral als operaliefhebber. Ook fijn in de hele parade van tragedies: de Barbier is een komische opera. Oftewel opera buffa. Een lichter thema. Lichtere muziek. En volop ruimte voor humor. Reken maar dat dit een fijn avondje uit zou worden…

Het decor springt direct in het oog. Er staan silhouetten van gestileerde palmbomen (met lampjes erin) voor op het speelvlak. Rechtsachter een metershoge muur van gemozaïekte panelen, zoals je vaker ziet in Zuid-Spanje. Welkom in Sevilla! Tijdens latere scènes blijkt dit decor vernuftig opgebouwd te zijn uit verschillende modules die in en uit elkaar kunnen en zo kamers en trappenhuizen vormen. Kudos voor ontwerper Gary McCann. Plaatjes kijken? Dat kan op de site van Gary.

Akte een begint met de arme student Lindoro die met een stel muzikanten een serenade brengt aan een leeg balkon. Dit balkon is van Rosina, ze woont bij haar voogd dokter Bartolo. Bartolo wil Rosina voor zichzelf houden, want hij wil met haar trouwen. Na zijn loze serenade besluit Lindoro – die eigenlijk Graaf Almaviva is – de hulp van zijn oude bekende Figaro in te roepen. Heel toevallig komt deze barbier nét het plein oplopen. Gelukkig is Figaro zo aardig om Almaviva te helpen. Hij stelt voor dat de Graaf zich vermomt als dronken soldaat die in het huis van dokter Bartolo ingekwartierd moet worden. En omdat Almaviva zelf geen beter idee kan bedenken, zet hij dit plan in werking. Bartolo is het echter niet eens met de verwikkeling dat de soldaat in zijn huis wordt ingekwartierd. Blijkbaar is hij vrijgesteld van dat soort zaken. Terwijl hij zoekt naar de officiële documenten, geeft Almaviva Rosina een liefdesbrief. Een discussie over de brief in Rosina’s hand volgt. Bartolo eist dat hij hem mag lezen. Rosina geeft hem uiteindelijk met een onschuldig gezicht haar waslijstje. Vervolgens richt de dokter zijn woede op de dronken soldaat (de vermomde Almaviva). Hij eist dat de soldaat wordt gearresteerd. Almaviva fluistert echter zijn ware identiteit in het oor van de dienstdoende wijkagent, die hem uiteindelijk niet arresteert. De akte eindigt in verwarring.

Zelf vond ik de eerste akte wat langdradig. Er werden veel lijntjes uitgezet en pas helemaal op het eind werd de eerste reddingsactie op poten gezet. Ik voelde me in de pauze dus lichtelijk teleurgesteld. Wel vond ik kostuums fantastisch. Wat een kleurenspektakel. Bonte jurken, glitterende broeken, hoog opgetaste kapsels. Vaak wist ik niet waar ik moest kijken. In een woord, wauw.

In de tweede akte gaat de reddingsactie door. Almaviva komt vermomd als Rosina’s zangleraar naar Bartolo’s huis. Die dat niet vertrouwt. Duh. Gister stond er ineens een dronken soldaat op de stoep, vandaag een blitse zangleraar. Ik zou ook paranoïde worden. Almaviva geeft Bartolo echter de liefdesbrief van Rosina aan Lindoro. Hij hangt een verhaal op dat Lindoro werkt voor Graaf Almaviva en Rosina wil schaken voor zijn baas. En hij, de muziekleraar, zal die Lindoro wel eens even ontmaskeren. Bartolo is voor even gerustgesteld en laat Almaviva Rosina zangles geven. Maar hij wil wel een oogje in het zeil houden. Zijn wekelijkse scheerbeurt door barbier Figaro moet dus ook maar in de muziekkamer plaatsvinden. Alles gaat van een leien dakje. Tot de eigenlijke muziekleraar van Rosina binnenkomt. Akward… Gelukkig weten Almaviva, Rosina en Figaro hem ervan te overtuigen dat hij toch echt terug naar bed moet, want hij ziet er zo pips uit. Later op de dag vraagt Bartolo de notaris naar zijn huis te komen, want hij wil die avond al met Rosina trouwen. Hij confronteert haar en passant met haar eigen liefdesbrief en overtuigt haar dat Lindoro haar alleen maar wil hebben voor zijn meester, Graaf Almaviva. Rosina’s hart breekt ter plekke en ze stemt in met een huwelijk met Bartolo. Die avond breken Almaviva en Figaro in in het huis van Bartolo om Rosina te redden. Die wil niet gered worden door ‘Lindoro’, want hij verraadde haar immers. Almaviva toont gelukkig zijn ware gezicht – ‘Liefste, ik ben Lindoro én Almaviva én de muziekleraar én de dronken soldaat’-, de twee sluiten vrede en worden getrouwd door de notaris. Die kwam namelijk toch al langs om een huwelijk te sluiten. Nét na het ja-woord rent Bartolo de hoek om. Hij is te laat. Helaas pindakaas. Het huwelijk tussen Almaviva en Rosina is al gesloten. De opera eindigt met een ode aan de liefde als slotnummer.

Na de tweede akte kwam alles toch goed. Ondanks de magere eerste akte sloot ik de Barbier toch in mijn hart. Vooral vanwege de formidabele zang van onze Conte d’Almaviva – Mark Milhofer. Wat een colloraturen kan die tenor zingen zeg! Ergens had het wel wat weg van de Spaanse flamencozang waar ik sinds Andalusië door betoverd ben. Maar ook onze Rosina (Karin Strobos) en Figaro (Germán Olvera) waren subliem. In hun spel vulden ze elkaar goed aan en hadden met de slapstick-achtige scènes steeds de lachers op hun hand.

Leuke vondst in de regie van Laurence Dale: barbier Figaro die Rosina’s muziekleraar aderlatingen toebrengt, waarbij beelden van Sondheims Sweeney Todd zich opdringen. Rosina’s zwangerschap in een deel van de eerste akte vond ik enerzijds vreemd. Want er werd nergens een verwijzing naar gemaakt, noch in spel, noch in tekst. Anderzijds gaf het wel een vervreemdend effect en kon ze in een dramatisch gebaar ‘ontzwangeren’. En niet te vergeten, de timing van de slapstickscènes was simpelweg ge-wel-dig.

Al met al, tóch het fijne avondje uit waar ik mij al maandenlang op verheugde.

Door Laura Schoenmakers

Laura Schoenmakers is gefascineerd door verhalen. Op deze site schrijft ze blogs, essays, columns en recenseert ze boeken en theatervoorstellingen. Als online copywriter werkt ze voor haar freelance onderneming Content & Stories. Ook adviseert ze over online content, websites en storytelling voor ondernemers. Daarnaast volgt ze een opleiding tot theaterregisseur. In haar vrije tijd doet ze aan acteren, zingen, lezen, sporten en wandelen in de natuur.