Categorieën
Opinie Schrijver

Veel content op je site? Probeer deze oplossingen!

[dropcap]W[/dropcap]e willen allemaal onze verhalen kwijt en zoeken graag een luisterend oor. Ook als je een website vult met content wil je het liefst je hele verhaal kwijt. Schrappen? Dat liever niet, hoewel dat vaak wel een goed idee is. Maar naast schrappen zijn er ook nog andere oplossingen waar je misschien niet zo snel aan gedacht had. Welke? Lees snel verder.

Schrap de overbodige details

Het is niet voor niets een cliché: schrijven is schrappen. Vaak heb je een verhaal in je hoofd en schrijf je het zo uit je hoofd op, maar dan staan er vaak allerlei rare zinnen en woorden in. Soms loopt een zin in je hoofd heerlijk, maar blijkt het in een stuk tekst te staan als een kunstwerk van Dalí in een speeltuin. Niet, dus.

Schrappen dus! Zelf schrijf ik eerst altijd alles op wat in mij hoofd opkomt, ook al loopt het in eerste instantie totaal niet. Als de tijd het toe laat, sluit ik dan de tekstverwerker af en ga wat anders doen. Later pak ik mijn teksten er nogmaals bij om zinnen aan te passen, stukjes weg te halen, of juist toe te voegen. Ook zorg ik dat het geheel beter loopt en prettiger leest. Daar ben ik vaak ook nog een tijdje mee bezig. Dit trucje pas ik zelfs toe bij het schrijven van langere e-mails aan mensen en zorgt dat ik mijn boodschap goed kan overbrengen. Als blijkt dat er veel te veel tekst staat haal ik wat weg. Is het nodig dat mensen dit weten? Niet? Weg ermee! Stel jezelf dus ook regelmatig deze vragen als je bezig gaat met teksten voor websites.

Gebruik laagjes

Laagjes zijn nuttig, niet alleen voor kleding, maar ook in het aanbieden van content op je website. Hoe interessant de content op je website ook is, de lezers van je content willen niet alles lezen. Sommigen willen alleen de hoofdlijnen weten, anderen hebben een heel specifieke vraag en zoeken daar het antwoord op.

[pullquote align=right] Verdeel je content in laagjes: begin met de hoofdzaak, geef dan de basis en vervolgens alle details
[/pullquote]

Hoe maak je nu content dat goed aansluit bij dit gedrag? Simpel! Verdeel je content in laagjes: begin met de hoofdzaak, geef dan de basis en vervolgens alle details. Deze manier van content verdelen zorgt ervoor dat de verschillende lezers aan hun trekken komen. Zet wel duidelijke kopjes en titels boven je content, zodat direct duidelijk is waar mensen welke content kunnen vinden.

Er is nog een tweede manier om laagjes te gebruiken. Dit doe je door letterlijk een laag toe te voegen aan je content. Denk bijvoorbeeld aan een tekstvak dat verschijnt als je op een andere tekst klikt, met de uitleg van een term erin. Of een plattegrond waar je meer informatie krijgt door te klikken op een locatiespeld. Deze methode is vooral geschikt als je een lezer meer details wilt laten zien maar deze niet in de primaire content kwijt kunt of wilt.

Maak het visueel

Sommige content bevat heel veel data, zoals cijfers. Dit soort content is vaak beter weer te geven in visuele vorm. De laatste jaren heeft de infographic een enorme vlucht genomen, wat een uitermate geschikte vorm is voor het weergeven van data. Maar ook feiten en lijstjes met tips kun je goed in een infographic kwijt.

Vraag jezelf af of tekst wel de beste manier is om je boodschap te communiceren naar je lezer. Is een andere vorm misschien beter? Probeer je in te leven in de positie van de lezer. Wat voor iemand is het en hoe wil hij de content graag tot zich nemen? Laat dit leidend zijn voor je keuze voor het soort content.

Voeg een document toe

Een laatste oplossing die je kunt toepassen is het toevoegen van een extern document, zoals een pdf. Doe dit alleen, maar dan ook alléén, als dit de leesbaarheid en bereikbaarheid ten goede komt. Het zijn namelijk weer extra handelingen voor je lezers en je wilt voorkomen dat ze halverwege stoppen met het lezen van je content omdat je er een pdf voor moet openen.

[pullquote align=right] Een blogtekst zul je niet snel in pdf-formaat tegenkomen
[/pullquote]

Een vacature kun je bijvoorbeeld goed in een extern document kwijt. Sommige lezers zullen dit graag willen downloaden en eventueel uitprinten. De keuze voor een extern document is dus ook nog afhankelijk van het soort document. Een blogtekst zul je niet snel in pdf-formaat tegenkomen. Stel je eens voor hoe weinig mensen je blogs dan ooit lezen!

Tot slot

Met deze tips kom je al een heel eind wanneer je je overvloed aan content kwijt moet. Ik wens je veel schrijfplezier en succes met schrappen. Je weet wat ze zeggen: “Kill your darlings.”

Bron

Redish, J. (2012), Letting go of the Words, Morgan Kaufmann

Laura Schoenmakers

Door Laura Schoenmakers

Laura Schoenmakers is gefascineerd door verhalen. Op deze site schrijft ze blogs, essays, columns en recenseert boeken en theatervoorstellingen. Als online copywriter werkt ze voor haar freelance onderneming Content & Stories. Ook adviseert ze over online content, websites en storytelling voor ondernemers. Daarnaast volgt ze een opleiding tot theaterregisseur. In haar vrije tijd doet ze aan acteren, zingen, lezen, sporten en wandelen in de natuur.