Categorieën
Columns Schrijver

Voor mezelf

Onze eerste opdracht voerden we uit voor McDonald’s. Centraal thema in de briefing was een nieuw product: de vegaburger. Met zo’n vette vangst was een eigen bureautje een must. We gingen voortvarend aan de slag. Bedrijfsnaam, locatie, logo, ondernemingsplan, bezoek aan de bank. Allemaal fictief. Maar wel net echt. En ik was verkocht.

de eerste klus

Ik zal het nooit vergeten. Het was de allereerste opdracht die we bij de opleiding communicatie kregen. Richt een eigen communicatiebureau op en voer de opdracht voor McDonalds uit. Een half jaar lang waren we met dit project bezig. Een deel van de tijd waren we kwijt aan praktische zaken. Waar moeten we ons bureau vestigen? Vriendin Marlies Nijenhuis kwam met het briljante idee om in de tuin van haar ouders te werken. Een tuinhuisje! Wat heeft een jong, gedreven team meer nodig? Een website, een logo. En daar brak ík mijn hoofd over.

Mijn profiel zei genoeg

Het project werd ondersteund door een handvol vakken. Alles wat je praktisch nodig hebt om een bedrijf op te kunnen richten. Boekhouding, websites maken, een stukje ontwerp, marketing, bedrijfsvoering. Ik slurpte de informatie op, puzzelde net zo lang tot ik de boekhouding begreep. Maakte vervolgens een website in html en Dreamweaver. Het waren andere tijden, hè. De tekst bij mijn profiel op de website luidde: “Communicatieadviseur. Naast haar werk voor Excellent C werkt ze freelance als illustrator.” Het verlangen om voor mezelf te werken en mijn eigen werk in te delen zat er al vroeg in, dat is duidelijk.

Vlotte babbel

De afspraak bij de bank was om 10.30 uur. Ik was ontzettend zenuwachtig. Maar ik wist ook dat ik dit ging redden. Ik zou Excellent C wel verkopen. De feedback na afloop was dat ik een prima verkoper was. Mijn vlotte babbel zorgde ervoor dat ik ons project en onze kosten prima kon verantwoorden. Nadeeltje daarvan was dat ik de andere teamleden in mijn enthousiasme wat omverliep. Sorry, jongens. Ik deed het niet expres. En af en toe liet ik wel ruimte, maar dan bleef het zo lang stil…

En ineens heb je het…

We sloten dit toffe project af met een pitch-dag. De docenten, studenten én de opdrachtgevers zaten in de zaal. Ergens aan het begin van de dag presenteerde Excellent C haar oplossing. Ik weet niet eens meer wat die oplossing precies was. Maar de presentatie ging goed. Het team was tevreden. Naderhand luisterde ik naar mijn medestudenten en beleefde een bijzonder eureka-moment. Dit project smaakte naar meer. De vrijheid om gewoon zelf te bepalen wat je doet. Dat wilde ik ook! Altijd, niet af en toe. Sindsdien heb ik altijd geweten dat ik ooit voor mezelf zou werken. Dat werd mijn uiteindelijke doel, mijn droom.

… je wordt freelancer!

23 maart 2018, 11.45 uur. Ik draai mijn auto de parkeerplaats van de Kamer van Koophandel op. Vol belofte, vol dromen, vol ambitie. Eenmaal in de wachtruimte heb ik niet eens de gelegenheid om te gaan zitten. De adviseur komt zijn kantoortje al uit. ‘Goedemorgen. U komt een onderneming inschrijven?’ Twintig minuten later sta ik alweer buiten. Klaar om mijn talenten te gaan benutten. Te gaan werken aan de droom die op mijn 20e begon: voor mezelf werken.

Laura Schoenmakers

Door Laura Schoenmakers

Laura Schoenmakers is gefascineerd door verhalen. Op deze site schrijft ze blogs, essays, columns en recenseert boeken en theatervoorstellingen. Als online copywriter werkt ze voor haar freelance onderneming Content & Stories. Ook adviseert ze over online content, websites en storytelling voor ondernemers. Daarnaast volgt ze een opleiding tot theaterregisseur. In haar vrije tijd doet ze aan acteren, zingen, lezen, sporten en wandelen in de natuur.