Categorieën
Opinie Schrijver

Wat is contentstrategie?

Contentstrategie is geen gloednieuw concept. Het bestond al langere tijd onder andere namen. De termen contentstrategie en content-marketing beginnen de laatste jaren steeds meer door te dringen tot het bedrijfsleven in Nederland. Wat is contentstrategie eigenlijk? Die vraag beantwoord ik in dit artikel.

 

Contentstrategie is strategisch nadenken over je content

twee betekenissen

Zelf heb ik inmiddels meerdere boeken gelezen over contentstrategie en de meningen verschillen nogal over de betekenis. Wat mij betreft zijn de betekenissen van Kristina Halvorson en Ginny Redish de beste.

Volgens Kristina Halvorson heeft contentstrategie verschillende betekenissen, afhankelijk van wie je bent en in welke situatie je je bevindt. Ze komt met de volgende drie punten:

  • Met contentstrategie definieer je hoe je content gaat gebruiken om de bedrijfs- of projectdoelen te bereiken en de gebruiker tevreden te stemmen.
  • In een contentstrategie neem je op wat er besloten moet worden met betrekking tot content vanaf het moment dat je het ontdekt of creëert tot het moment dat je het verwijdert of archiveert.
  • Met een contentstrategie bepaal je of je content succesvol is. Je omschrijft er meetmomenten en evaluatiemethoden in.

 

Ze vat het samen in één zin: “Met contentstrategie heb je een gids in handen voor al je plannen met betrekking tot creatie, verspreiding en onderhoud van content.”

Ginny Redish beschrijft contentstrategie op een iets andere manier, maar de essentie lijkt erg op wat Kristina Halvorson noemt:

  • Contentstrategie is strategisch nadenken over je content
  • Contentstrategie zorgt ervoor dat je content op één lijn ligt met je bedrijfsdoelen
  • Contentstrategie gaat over onderhoud en beheer
  • Contentstrategie gaat over boodschappen, media, stijl en toon
  • Contentstrategie draait om mensen, processen en technologie
  • Contentstrategie heeft te maken met doelen, persona’s en scenario’s
  • Contentstrategie ondersteunt de bedrijfsstrategie en draagt deze ook uit
  • Contentstrategie omvat alle communicatiekanalen
  • Social media zijn een onderdeel van contentstrategie

 

[pullquote align=right] “Met contentstrategie heb je een gids in handen voor al je plannen met betrekking tot creatie, verspreiding en onderhoud van content.”
[/pullquote]

Contentstrategie is breed

Als ik kijk naar de omschrijvingen van beide auteurs hierboven, valt me op dat contentstrategie heel veel van de online communicatie bevat, van creatie tot kanalen en van onderzoek tot beheer. Het is een heel breed vakgebied. Het lastige is dan ook om een contentstrategie op te zetten die met alle genoemde factoren rekening houdt. De uitdaging is om een plan te maken dat zo compleet mogelijk is maar wel genoeg vrijheid biedt aan de mensen die ermee moeten werken.

geen documentbeheer

Bij het lezen van bovenstaande lijst ga je natuurlijk al snel nadenken over alle verschillende plannen, planningen, budgetten en andere documenten die dit gaat opleveren. Natuurlijk heb je een aantal documenten nodig om contentstrategie voor je bedrijf in te zetten, maar het moet geen documentbeheer worden. Wel kan ik je aanraden om verschillende middelen te gebruiken om het jezelf en je collega’s gemakkelijker te maken.

Contentstrategie is het startpunt dat ervoor zorgt dat content-eigenaars er gemakkelijker mee kunnen gaan, dat ze weten wat er van hen wordt verwacht. Een content-strateeg moet niet degene zijn die alle content zelf creëert, maar hierin ook adviseert en anderen leert om met content om te gaan. “Even een stukje schrijven voor de website” moet een stuk professioneler worden dan nu vaak het geval is.

BRONNEN

  • Halvorson, K., Rach, M. (2012) Content Strategy for the Web, New Riders.
  • Redish, J. (2012), Letting go of the Words, Morgan Kaufmann
Laura Schoenmakers

Door Laura Schoenmakers

Laura Schoenmakers is gefascineerd door verhalen. Op deze site schrijft ze blogs, essays, columns en recenseert ze boeken en theatervoorstellingen. Als online copywriter werkt ze voor haar freelance onderneming Content & Stories. Ook adviseert ze over online content, websites en storytelling voor ondernemers. Daarnaast volgt ze een opleiding tot theaterregisseur. In haar vrije tijd doet ze aan acteren, zingen, lezen, sporten en wandelen in de natuur.