Webdesign is informatie organiseren

28-01-2013 Uit Door Laura Schoenmakers

[dropcap]H[/dropcap]et ontwerpen en bouwen van een website is volgens mij vooral het organiseren van informatie. Je bedenkt van te voren waar bepaalde onderdelen op je website moeten komen te staan, zoals het menu. Daarna moet je gaan nadenken over hoe je de tekst op je website wilt plaatsen. Welke titels en kopjes gebruik je? Welke namen gebruik je voor je links? In dit artikel leg ik uit hoe je dit het beste kunt aanpakken.

In principe is een website gewoon een organisatiestructuur. Ga je een website ontleden, dan kom je altijd uit op een basale (en zeer functionele) boomstructuur. Hoe groot de website ook is.

 

Organiseren met een boomstructuur

 

Zo’n boomstructuur kun je op veel websites al terugvinden als sitemap. Vroeger maakten veel websites die sitemap beschikbaar voor hun bezoekers, tegenwoordig gebeurt dat niet vaak meer.

Een boomstructuur is een goede manier om informatie voor een website te organiseren

Het opzetten van een boomstructuur is een van de eerste stappen van het organiseren. Zo kun je alvast bedenken hoe de verschillende pagina’s zich tot elkaar verhouden en welke pagina’s bij elkaar horen. Daarbij ga je natuurlijk uit van de mindset van je bezoeker. Stel jezelf vragen: “Hoe zoekt mijn bezoeker? Is dit een woord dat hij zelf zou gebruiken? Gebruikt mijn bezoeker deze indeling?” Op die manier weet je zeker dat je bezoeker de gezochte informatie ook kan vinden.

Na het maken van de boomstructuur van je website bedenk je hoe de informatie op de pagina’s moet komen te staan. Je maakt dus een schets van een webpagina, waarna je de verschillende elementen invult. Zo schets je waar afbeeldingen komen te staan, waar tekst komt te staan enzovoort.

Schets van de website van Beeldkracht Ontwerp Webdesign & Meer

Voordat je dus ook maar na gaat denken over de look and feel van je website (kleuren, vormen, afbeeldingen, lettertypes, buttons) bedenk je al goed hoe de informatie op je website komt te staan. Webdesign is dus veel meer dan alleen maar ontwerpen! Webdesign is vooral veel concepting: ideeën bedenken en die op papier zetten. En organiseren.

 

Ontwerp met je bezoeker in het achterhoofd

 

Ik kan niet nalaten te melden hoe belangrijk het is om de informatie af te stemmen op je bezoeker. Hij is namelijk je primaire doelgroep. Oké, je enige doelgroep. Heb je ooit wel eens een hond zien surfen op het net?

Ga niet uit van je eigen kennis en kunde en woordgebruik. Het is waarschijnlijk dat je bezoeker die woorden nooit gebruikt. Weet je geen synoniemen of mis je nog een band met je klanten? Ga de straat op en vraag het mensen. Of vraag het aan je vrienden, familie, buren, kennissen. Vraag mensen om hulp!

Denk nooit creatief te zijn in het ontwerpen van je website. Een onconventioneel menu is geweldig voor designers, maar niet voor mensen. Mensen zijn gewoontedieren, een soort schapen. Ze volgen het liefst gebaande paden en zijn bang daarvan af te wijken. Wie is er nou niet bang voor het onbekende? Zet de elementen van je website dus ook op de plek waar mensen dit verwachten. Kijk goed naar hoe de grotere spelers in de markt het doen. Je kunt beter slim afkijken dan slecht zelf bedenken.

 

Dan kun je je website inrichten

Tot slot heb je heel erg veel nagedacht over je website. En nog meer nagedacht. En je bent teruggekomen van ideeën. Dan is het pas tijd om je website in te gaan vullen met tekst en afbeeldingen, kleuren, lettertypes en wat je al niet meer op je website wil hebben. En dat is iets voor een ander artikel.

 

Tot slot

Als je je website gaat ontwerpen, begin je dus met het maken van een boomstructuur. Vervolgens maak je een schets van je website, waarbij je aangeeft waar het menu moet komen te staan, waar tekst moet komen te staan en dergelijke. Houd altijd in je achterhoofd dat je ontwerpt voor je bezoeker en niet voor jezelf.

Laura Schoenmakers